Een geweldige tentoonstelling in het MoMA (New York): Retrospective Marcel Broodthaers. Broodthaers (1924-1976) was van origine dichter, maar hij gaf daar rond zijn 40e de brui aan. Hij ontwikkelde zich tot één van de meest spraakmakende beeldende kunstenaars van na de Tweede Wereldoorlog. Gefascineerd door taal, het surrealisme en de magie van Magritte, en ook wars van kunstpausen en fratsen over kunst, ziehier het profiel van Broodthaears. Hij reisde van 1968-1972 rond met zijn eigen Musée d'Art Moderne, Départment de Aigles en veel hiervan is te zien in het MoMA.
Woorden, handgeschreven, getypt, geschilderd of gesproken, taal was alom aanwezig in de kunstwerken van Broodthaers. Beelden die keer op keer opdoken in zijn werk, waren de eierschalen, mossels, frietjes, steenkool en andere andere associaties met België. Deze tekens zijn zijn beeldmerk. Spot en compassie.
Ook de fabel van 'De Raaf en de Vos' (1968) ontsnapt niet aan de verbeelding van Broodthaers. In de geprojecteerde film in het MoMA verdwijnen de woorden uit beeld, maar op de achtergrond klinkt de stem van Broodthaers, een warm en tegelijkertijd sonoor geluid.
Marcel Broodthaers verwerkte materiaal dat voor het grijpen lag, zoals eierschalen: tekens van vernieuwing en ook een lege dop. Het was zijn idee om zich te verstaan met de Belgische vocabulaire, een sneer naar al die woestelingen die zich met kunst bezighielden als uithangbord voor nationale trots. het levert de Belgische driekleur met eierschalen en een mosselpan.
frites, mossels, eieren
Zijn grootste project: het rondreizende museum 'Musée d'Art Moderne, Départment des Aigles' start hij in 1968 en gedurende 4 jaar reist hij met prachtige installaties zoals de 'Winter tuin' rond. Het is een museum vol décors (om in Broodthaers terminologie te blijven) versiert met palmen en afbeeldingen van exotische vogels. Het zijn geen vrijblijvende versieringen. In de twee décors van de negentiende en twintigste eeuw staan 2 antieke kanonnen als wachters bij de entree, ze bewaken de kampeertafel met een puzzeldoos van de Slag van Waterloo en automatische vuurwapens.
de twintigste eeuw - decor met de Slag bij Waterloo puzzel op tafel
Hier de mantel van Maria, blauw zoals haar kleed altijd wordt afgebeeld en een metaforische tas vol nieuw leven
De retrospectief tentoonstelling van Marcel Broodthaers is tot 15 mei te zien in het Museum of Modern Art in New York. Daarna verhuist de tentoonstelling naar het Arte Reine Sofia in Madrid en in het voorjaar van 2017 komt de tentoonstelling naar de Kunstsammlung Nordrhein Westfalen in Düsseldorf. Van harte aanbevolen.